torsdag 19 mars 2009
Senaste videon från Camera Obscura - med svanbrosch från mori & mimosa
CAMERA OBSCURA + SVAN FRÅN MORI & MIMOSA
Photo: Camera Obscura Myspace
Vi fick ett mail från vår japanske vän, interior designer Hiroshi Kawano, som i jakten på lite bra musik, fick syn på den här bilden av Tracyanne Campbell (sång och gitarr) i det skotska bandet Camera Obscura. Broschsvanen kommer från mori & mimosa och är designad av Sara Engberg. Thanks Hiroshi and thanks Tracyanne Campbell, you've got really good taste!
fredag 6 mars 2009
Colour Galore - för ögon och hår


Ursäkta det ofrivilliga rimmet i titeln... dessutom en sammanblandning av språk.... men det föll sig så helt enkelt.... vad ska man göra?! Vi har ju haft de här produkterna på bild förut, men de förtjänar att repriseras. Gillar man nåt så gillar man det.
FIBERWIG har landat på KICKS - grattis Svenskar!
Vi sålde ju slut på våra Fiberwigar för länge sen, men nu finns de alltså att få tag på sminkkedjan KICKS! Grattis KICKS som verkar ha rätt vakna inköpare, men framförallt grattis resten av Sverige som nu på enkelt sätt kan få tag på den här guldklimpen till maskara! Jag gissar att Maria Ahlgren aka bloggaren "From Tokyo with Love" varit en bidragande orsak till att Fiberwigen nått Sverige. Jag blev i allafall inspirerad av hennes text om Japanmaskaran...
Det finns ju hur många maskaror som helst på marknaden så varför är nu Fiberwigen att föredra?
1) Den är japansk och japaner vet vad de sysslar med när det gäller all form av skönhet
2) Den har ett roligt namn
3) Den förlänger fransarna och gör de fylligare
4) Den är otroligt lätt att ta bort, har aldrig varit med om liknande faktiskt! Det är bara att blöta fingrarna i vatten och sedan klämma dem över fransarna ett par gånger och sedan lossnar Fiberwigen som i små gummitrådar, alltså inget kladdande med remover och rynkframkallande gnidande runt ögonen.
Nu vet ni, spring och köp!
tisdag 10 februari 2009
mori & mimosa i ny intervju i Dazed & Confused!
Vi lägger inte upp någon bild idag för då blir det samma bild två gånger i rad och det blir kanske lite tjatigt... Gå istället till Dazed and Confused så får ni både bild och kan läsa den nya intervjun med oss!
fredag 6 februari 2009
RÖSTA PÅ MORI & MIMOSA! - GÅ PÅ MODEFEST
I AFTONBLADET PÅ NÄTET:
Gå på modefest! Gör din röst hörd!
"Tävla och vinn en helkväll i modets tecken
Modevecka nummer två i Stockholm är på ingång, och vi vill att du ska vara en del av den! Tillsammans med projektet Rookies möter Rookies bjuder vi in dig att tävla och vinna fina modepriser!
Stockholm Fashion Week går av stapeln 9-15 februari. Då kommer 12 lovande designers visa upp sig och göra allt för att bygga sitt varumärke under projektet Rookies möter Rookies. Sammanlagt har närmare 100 personer deltagit i projektet. Från Berghs deltar 70 studenter från tre klasser. Från Svenska Moderådets Rookies-projekt medverkar 12 utvalda mindre designföretag. Förutom dem har också ett antal fotografer, modeller och andra gjort det möjligt att genomföra modellfotograferingar som underlag för de vackra bilderna.
Var med och tävla!
Nu vill vi att Du ska vara en del av projektet! Genom att rösta på den bild och designer som du anser presenterar sitt varumärke bäst, är du med och tävlar om en helkväll i modets tecken!
Du och en vän vinner en helkväll på Café Opera den 12 februari, då Rookies möter Rookies har sin stora fest. Dessutom vinner du en hemlig present från den designer som du röstat på!
Maila din favorit (designerns namn), ditt namn och ålder, till: rookies@aftonbladet.se
Obs: Du måste vara 18 år för att delta i tävlingen. "
Av Nina Johansson
Rookies möter Rookies
Tolv lovande designer har fått chansen att bygga sitt varumärke med start under Stockholm Fashion Week 9-15 februari 2009. Det har blivit möjligt genom ett samarbete mellan Berghs School of Communication, Svenska Moderådet och Clear Channel perioden november 2008 – februari 2009. 12 projektgrupper med studenter från Berghs strategiska och kreativa utbildningar har sammanförts med 12 mindre modeföretag för att utveckla deras varumärken, stärka deras visuella identitet i samband med en utomhuskampanj och planera framtida marknadsföringsinsatser.
Uttalanden från Berghs och Svenska Moderådet
“Det svenska modeundret handlar lika mycket om framgångsrikt varumärkesarbete och imageskapande som nytänkande design. Våra studenter har med utgångspunkt från olika discipliner bidragit med kompetens som spelar en avgörande roll för den svenska modebranschens framgång nämligen marknadsföringen.” säger äger Pelle Hasselgren, Pålle Pettersson och Hannes Kerstell, ämnesansvariga på Berghs School of Communication.”
”Genom samarbetet med Berghs har vi givit 12 ”Rookies” en fantastisk möjlighet att stärka sitt varumärke och sin marknadsföring” säger Helena Mellström, marknadschef på Svenska Moderådet.
onsdag 4 februari 2009
Nytt koncept - ny blogg!
Nu har vi startat en till blogg - på engelska för att våra utländska läsare ska kunna följa med också! Där berättar vi mer om vårt nya koncept, Jewellery Art Couture.
På den nya bloggen kommer du att kunna följa hur vi arbetar i vår ateljé. Det kommer alltså att handla mer om vår egen formgivning än tidigare. Först ut är ett par bilder på smycken av Sara Engberg, ena halvan av mori & mimosa, som visas på Fashion & Textile Museum i London från och med 6 februari.
Adressen är: http://www.morimimosa-news.blogspot.com/
Välkommen!